Praktisk info

Med BioHunt er det nemt og sjovt at bestemme arterne på de insekter, I møder i naturen. Ved en række trin med billeder og letforståelige tekster kan I finde frem til, hvilket insekt, I har foran jer. I kan endda gemme, hvad I har fundet, så I efterfølgende kan fremlægge det i plenum og sammenligne mellem grupper i klassen.

  • Dine fund bliver automatisk plottet ind på et kort
  • Man kan bruge spillet som en konkurrence f.eks. med venskabsskolen ”hvem kan
    samle flest point ”eller gemme sine data og sammenligne resultater fra flere år.
  • Lever op til GDPR. Vi indsamler ikke information om brugerne
  • Få faglig sparring af Morten Top-Jensen. Hvis i finder sjældenheder kan Morten
    hjælpe med artsbestemmelse.
  • Spillet kan anvendes til dokumentation af insekternes fremgang i Danmarks
    Vildeste Kommune
     

Velkomstpakke

Når I tilmelder jer, sender vi jer vores velkomstpakke, som indeholder:
  • ​vejledning til programmet
  • to eksempler på undervisningsforløb for indskoling og mellemskole
  • en afkrydsningsliste til brug i felten
 

Faglige begrundelser for at anvende BioHunt

En meget vigtig, men måske lidt overset disciplin i undervisningen i Natur & Teknologi og Biologi i skolen, er at introducere eleverne for den natur, der findes lige uden for skolen eller i skolens nærområde. Her kan man på tætteste hold opleve de kredsløb og sammenhænge, der gør vores natur så spændende og levende. At komme ud i felten med en kompetent underviser er noget børn og unge mennesker sætter pris på. Der er oplevelser at hente – også oplevelser man ikke har kunnet forudse og forberede sig på hjemmefra, og netop dette øger interessen hos eleverne og skærper lærerens undervisning. Man kan lære meget via bøger, film og nettet, men at opleve det levende insekt i dets rette levested er en ”hands on – oplevelse”, ligesom det at røre ved insekter og undersøge dem i stereolup kan vække en uvurderlig interesse for naturen i almindelighed – hvilket på den lange bane kan være medvirkende til, at vi får en større og bredere forståelse for vigtigheden af at værne om vore mange forskellige arter og deres unikke levesteder. Endvidere bør eleverne kende til simpel systematik, dvs. kunne kende et antal insektgrupper og enkelte almindelige arter i hver gruppe.
 

Hvilke læringsmål understøtter BioHunt?

Det er ligeledes vigtigt at have fokus på læringsmålene, som er beskrevet i lærervejledningen. Hvis vi zoomer helt ud og får det brede perspektiv, vil undervisningen i bestøvere kunne relateres til to af FN´s verdensmål: nr. 12 Ansvarligt forbrug og produktion og nr. 15 Livet på land.

BioHunt er ment som en hjælp til underviseren. Nu er der ingen undskyldning for at blive siddende i klasselokalet. Man kan se på fugle, botanisere, samle svampe, indfange vandinsekter og uendelig mange andre tiltag, men dette læringsmateriale hjælper eleverne med at få en større forståelse for den mangfoldighed af insekter, der bestøver vores blomster – både de vilde og de dyrkede på vores marker. Læringsmaterialet henvender til elever på 2-6. klassetrin.

BioHunt gør undervisning og læring til en leg for både voksne og børn.